Sådan kan din virksomhed håndtere dårlige betalere på bedste vis

Hvis du driver virksomhed, er du garanteret klar over, hvor vigtigt det er, at dine kunder betaler deres fakturaer og regninger. Det går nemlig ud over hele virksomhedens økonomi, hvis kunderne slipper af sted med ikke at betale, og det er ligeledes problematisk, hvis de ikke betaler til tiden eller ignorerer rykkere.

En sag med en dårlig betaler vil kunne blive overdraget til et inkassobureau og i værste fald til retslig inkasso, hvilket både kan være omkostningsrigt og besværligt.

Få styr på inkasso

For at komme de dårlige betalere i forkøbet er det en god idé at sætte dig ind i Inkasso regler og at få helt styr på, hvad inkasso er.

Når nogen skylder din virksomhed penge, skal de naturligvis betale dem til tiden. I den virkelige verden går det desværre ikke altid så nemt til, og du kan være nødt til at måtte sende en rykker.

I rykkeren skal der gøres rede for gælden, og der skal være en frist på minimum 10 dage.

Hvis skyldneren ikke reagerer på rykkeren inden for denne tid, vil sagen kunne blive sendt til inkasso.

Undgå dårlige betalere i fremtiden

Det er aldrig sjovt at sidde med en inkassosag, og derfor er det om at gøre, hvad du kan for at undgå at støde ind i dårlige betalere. Dette kan blandt forebygges ved at udarbejde nogle gode faktura-standarder og rykkere, hvilket du kan få hjælp til af et inkassobureau.

På den måde vil du skabe en professionel og løsningsorienteret kontakt til dine kunder, og sandsynligheden for at opleve dårlige betalere vil være minimal.

Du kan læse mere om, hvordan et inkassobureau kan hjælpe dig med at inddrive dine nuværende krav, samt hvordan de kan hjælpe dig med at forebygge dårlige betalere, hvis du gerne vil undgå gnidninger og uoverensstemmelser, når dine kunder skal betale deres fakturaer.